
„Polak młody” na lekcjach języka polskiego. Edukacja polonistyczna a kształtowanie poczucia tożsamości narodowej Agnieszka Kania
Opis
Autorka podejmuje istotny problem, z którym zmaga się współczesna dydaktyka polonistyczna: jak powinna wyglądać nowoczesna formacja postaw patriotycznych? Temat jest trudny. Często podejmowany w kontekście sporów ideologicznych, pełnych emocji. Agnieszka Kania podchodzi do niego z zachowaniem spokoju, racjonalnie i metodycznie. Zadaje pytanie, jak współcześnie jest rozumiany patriotyzm, czym jest nowocześnie pojmowana tożsamość narodowa. Rozważa problem w różnych aspektach. Analizuje zapisy programów i podstaw programowych. Przygląda się podręcznikom. Obserwuje lekcje. Zadaje pytania nauczycielom i uczniom. Pyta o znajomość historii, o konteksty kulturowe, nade wszystko jednak o lektury. Nie poprzestaje jednak na diagnozie. To jest dla niej tylko punkt wyjścia. Co ważne, uwagę poświęca każdemu z etapów edukacyjnych – od szkoły podstawowej po szkołę ponadgimnazjalną. Zastanawia się, jak można współcześnie zweryfikować i pozbawić schematyzmu Katechizm polskiego dziecka: nie chodzi jej jednak o rewizję wiersza Bełzy czy form jego lektury, raczej o stworzenie nowoczesnego Katechizmu…, nie tyle jako tekstu, ile jako metody dydaktycznej. Agnieszka Kania przedstawia propozycje niezwykle interesujących, twórczych, nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych. Sięga do własnego doświadczenia nauczycielskiego, ale odwołuje się też do rozmaitych dobrych praktyk, znanych jej badań i obserwacji.
z recenzji dr. hab. Krzysztofa Biedrzyckiego
Agnieszka Kania – polonistka, absolwentka studiów podyplomowych wiedza o kulturze, współautorka cyklu podręczników Czarowanie słowem. Pracowała w LO, obecnie doktorantka na Wydziale Polonistyki UJ. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół interdyscyplinarnych aspektów dydaktyki literatury i języka polskiego oraz roli edukacji polonistycznej w kształtowaniu poczucia tożsamości narodowej i kulturowej młodych ludzi. Autorka kilkunastu artykułów naukowych. Brała udział w realizacji projektów badawczych: „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej” (IBE) oraz „Akademickie Centrum Kreatywności” (MNiSW). Wiceprzewodnicząca Stowarzyszenie Polonistów, organizatorka eliminacji i jurorka w Ogólnopolskim Konkursie Krasomówczym im. W. Korfantego w Katowicach.